jenneke@contentgids.nl

Zo leer je je doelgroep beter kennen

Je doelgroep beter leren kennen
Ik schrijf regelmatig voor de Business Babes website. Pas geleden schreef ik voor deze website een artikel over hoe je jouw doelgroep kunt bepalen. Het bepalen van jouw doelgroep is namelijk erg belangrijk voor je verdere ondernemerschap. Het is namelijk belangrijk dat je de juiste mensen als doelgroep voor ogen hebt, zodat je zeker weet dat jouw producten en/of diensten voor hen relevant zijn. En heb je jouw doelgroep bepaalt, dan kun je ook hierop jouw (online) marketing-uitingen op aanpassen. je doelgroep leren kennen is belangrijk Naast het bepalen van je doelgroep, is het ook belangrijk dat je jouw doelgroep leert kennen. Door jouw doelgroep goed te leren kennen, weet je namelijk:
  • Met welk probleem of vraag jouw doelgroep zit;
  • Waarmee je jouw doelgroep dus kunt helpen;
  • Waar je jouw doelgroep kunt vinden;
  • Of je aanbod (nog steeds) goed aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep.

Ook belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie

Naast bovengenoemde punten, is het ook voor je zoekmachine optimalisatie belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Wanneer je jouw doelgroep goed kent, kun je namelijk nagaan of zelfs achterhalen waarop jouw doelgroep zoekt in de zoekbalk van Google, wanneer ze op zoek zijn naar een product of dienst dat jij aanbiedt. Hetgeen wat iemand in een zoekbalk intypt, wordt ook wel een zoekterm genoemd. De zoektermen die jouw doelgroep gebruikt om iets te vinden wat jij aanbiedt, zijn voor jou relevante zoektermen om je op te focussen. Het zijn zoektermen waarop je graag hoog moet willen scoren in de zoekresultaten van Google. Het is namelijk zonde dat wanneer jouw doelgroep op zoek zijn naar iets, jij niet hoog in de zoekresultaten van Google staat maar een concurrent wel, en ze daarom naar de concurrent gaan om het product of dienst af te nemen.

Google is hét medium om te laten zien wat je te bieden hebt

Google is dus hét medium om aan je doelgroep te laten zien wat je te bieden hebt. Het mooie aan mensen die zelf naar iets op zoek zijn in Google, is dat ze zich al bewust zijn van de behoefte die zij hebben en zelf actief op zoek zijn naar het product of dienst dat die behoefte kan bevredigen. Je hoeft bij deze personen dus niet meer je best te doen om deze behoefte bij hen te creëren. Het enige wat je nog wel moet doen, is deze personen ervan overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Dat doe je door:

1. Goed zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger je positie in de zoekresultaten is, hoe beter je gezien wordt. Hoe groter ook de kans dat de doelgroep op jouw website klikt. 2. Ervoor te zorgen dat de pagina waarop de doelgroep vanuit Google terechtkomt, de doelgroep over de streep haalt om bij jou het betreffende product of dienst af te nemen waarnaar ze op zoek zijn.

Hoe zorg je voor een pagina dat jouw doelgroep over de streep haalt?

Het is belangrijk dat wanneer een gebruiker eenmaal op jouw website heeft geklikt, diegene terechtkomt op een pagina die de informatie geeft die hij zoekt. Laat de pagina dus zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekterm waarop je je de pagina hebt gefocust. Plaats op de pagina onder andere:
  • Wie je bent;
  • Welk antwoord op de vraag of welke oplossing voor het probleem van de persoon je te bieden hebt;
  • Waarom de persoon hiervoor het beste bij jou terechtkan
  • Welke waarde jouw aanbod voor die persoon heeft
  • Een mogelijkheid (button of contactformulier) om daadwerkelijk het product of dienst bij je af te kunnen nemen waar diegene behoefte aan heeft.

Geef het antwoord op de vraag of de oplossing voor het probleem

Daarnaast zou je zelfs al op de pagina zelf het antwoord op de vraag of de oplossing voor het probleem van de gebruiker kunnen beantwoorden. Dit laat je namelijk betrouwbaar en als een expert op diegene overkomen. De kan is groot dat diegene nog eens op je website terugkomt, wanneer hij weer op zoek is naar een soortgelijk antwoord op zijn vraag. De kans is ook groot dat hij hierdoor naar andere pagina’s op je website zal doorklikken en vervolgens toch een product of dienst bij je zal afnemen. Waar je ook voor kiest, het is belangrijk dat je op de pagina spreekt in de taal van je doelgroep. Ook hierom is het dus erg belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Hoe leer je jouw doelgroep beter kennen?

Het belangrijkste is dat je al een doelgroep voor ogen hebt. Als het goed is weet je al een aantal gegevens over jouw doelgroep zoals:

  • Of het vooral mannen of vrouwen zijn;
  • Of ze in Nederland en/of andere landen wonen;
  • Welke leeftijd jouw doelgroep heeft;
  • Waar op het internet jouw doelgroep te vinden is enzovoorts.
Misschien volgt jouw doelgroep je zelfs al op jouw sociale mediakanalen. Dat is alleen maar mooi! Volg jouw doelgroep trouwens ook op alle kanalen waarop ze te vinden zijn en houd je ogen open voor:
  • Welke vragen stellen zij vaak aan elkaar?
  • Tegen welke problemen lopen ze aan?
  • Wat speelt er momenteel in hun leven?
  • Aan welke trends doen zij mee?

Signaleer vragen, problemen en behoeften en laat jouw aanbod hierop aansluiten

Misschien krijg je ook vaak dezelfde vraag van jouw klanten of bezoekers van jouw website. Signaleer dit allemaal en houdt het bijvoorbeeld bij in een Excel-sheet. Het vertelt je namelijk wat er onder jouw doelgroep afspeelt. Vervolgens kijk je naar jouw eigen aanbod. Kun je jouw aanbod aanpassen, zodat je met de trends onder jouw doelgroep kunt meegaan? Kun je jouw aanbod optimaliseren, zodat je niet meer telkens dezelfde vragen ontvangt? Kun je iets aanbieden, dat een actueel probleem verhelpt of antwoord geeft op een vraagstuk die jouw doelgroep momenteel heeft? Door elke keer te analyseren waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt, leer je je doelgroep steeds beter kennen. Hierdoor kun je dus ook elke keer weer ervoor zorgen dat jouw aanbod zo goed mogelijk op de wensen van jouw doelgroep aansluit.

Vraag het!

Wat je ook kunt doen als je niet zo goed weet wat er onder je doelgroep speelt of waar ze behoefte aan hebben, is het gewoon aan ze vragen! Twijfel je bijvoorbeeld tussen 2 soorten producten om in je assortiment op te nemen? Wil je weten of mensen liever jouw tips om meer geld te verdienen via een cursus, e-book of webinar aangeboden krijgen? Vraag het ze gewoon en je zult zien dat mensen maar al te graag antwoord geven. Mensen geven namelijk graag hun mening en vinden het tof als daarom wordt gevraagd. Het laat namelijk zien dat je (als bedrijf) openstaat voor de mening van een ander, hun mening waardeert en écht er zo goed mogelijk voor je doelgroep wilt zijn. Daarnaast leer je hierdoor pas echt goed jouw doelgroep en hun wensen kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *