info@contentgids.nl

Wat zijn relevante zoektermen en waarom zijn ze belangrijk?

Wat zijn relevante zoektermen en waarom zijn ze belangrijk?
In een eerder artikel legde ik al uit wat zoektermen zijn. Je kunt op allerlei manieren onderscheid maken tussen zoektermen. Zo heb je ook relevante en irrelevante zoektermen. Het is belangrijk dat je altijd relevante zoektermen gebruikt bij het zoekmachine optimaliseren van jouw website. Of dit nu gaat om het optimaliseren van afbeeldingen of het schrijven van een SEO-tekst: gebruik altijd relevante zoektermen. In dit artikel leg ik uit wat relevante zoektermen zijn, hoe je erachter komt welke zoektermen je het beste kunt gebruiken en waarom het belangrijk is om relevante zoektermen te gebruiken.

Wat zijn relevante zoektermen?

Relevante zoektermen zijn zoektermen waar jouw doelgroep daadwerkelijk op zoekt in zoekmachines zoals Google en die daarnaast ook aansluiten bij dat wat jij jouw doelgroep te bieden hebt. Ik neem mijzelf even als voorbeeld: Ik geef SEO-trainingen. Mijn doelgroep kan in Google zoeken naar ‘goede SEO-trainingen volgen’. Echter is mijn doelgroep niet alleen geïnteresseerd in SEO. Een doelgroep bestaat uit mensen, met elk hun eigen, verschillende interesses. Zo kunnen ze naast ‘goede SEO-trainingen volgen’ ook zoeken op ‘Hoelang moeten aardappelen koken?’ of ‘’Wat is een walvis?’. Echter zijn die zoektermen voor mij irrelevant om te gebruiken. Het is namelijk niet waar mijn website, onderneming en mijn aanbod over gaat.

Waarom is het belangrijk om relevante zoektermen te gebruiken?

Bovenstaande voorbeeld klinkt logisch, omdat ik er ook best verschillende zoektermen in heb gebruikt. Echter wil ik ermee aangeven dat je altijd zoektermen moet gebruiken waar niet alleen jouw doelgroep op zoekt, maar waarvan het ook gepast is dat ze jou erdoor vinden. De zoektermen waarop jouw website is geoptimaliseerd, moeten passen bij het hoofdonderwerp van jouw website. Hierdoor zorg je er namelijk voor dat de informatie die jouw doelgroep op jouw website vindt bij het intikken van een zoekterm en het klikken op jouw website in de zoekresultaten van Google, zo goed mogelijk aansluit bij waar ze naar op zoek zijn. En dát vergroot weer de kans dat ze jou en jouw website zullen waarderen, anderen over jouw website gaan vertellen en dat ze uiteindelijk een product of dienst bij jou zullen afnemen.

Klein verschil, grote gevolgen

Het kan al uitmaken of je kiest voor ‘SEO-trainingen volgen’ en ‘SEO-trainingen leren geven’. Als jij mensen aanleert hoe zijzelf SEO-trainingen kunnen geven, maar je website onder andere focust op ‘SEO-trainingen volgen’, zul je heel andere mensen aantrekken dan jouw doelgroep. Jouw doelgroep is in dit geval namelijk een groep mensen dat al genoeg van SEO afweet om er zelf trainingen over te geven, maar alleen willen leren hoe ze die training het beste kunnen geven. Echter zullen eerder mensen op de zoekterm ‘SEO-trainingen volgen’ zoeken, die juist vrijwel niets van SEO afweten er meer over willen leren. Deze mensen zijn totaal niet bekwaam genoeg om zelf SEO-trainingen te geven. Dus als jij ze op jouw website krijgt, zij jouw aanbod zien wat totaal niet aansluit bij hun vraag, zullen ze al snel de website verlaten.Dat is natuurlijk zonde! Daarom is het zo belangrijk om erop te letten dat je echt zoektermen gebruikt waarop jouw doelgroep zoekt én die aansluit bij wat jij te bieden hebt.

Hoe weet je welke zoektermen je het beste kunt gebruiken?

Ten eerste weet je welke zoektermen je het beste kunt gebruiken, door jouw doelgroep goed te kennen. Dan kun je namelijk bedenken waarop jouw doelgroep zoekt, wanneer zij op zoek zijn naar dat wat jij te bieden hebt. Dit kunnen vragen zijn, een zoekwoord, een combinatie van zoekwoorden enzovoorts. Schrijf alles wat je kan bedenken op. Je kunt zelfs ook aan al bestaande klanten vragen hoe ze jou gevonden hebben. Als dat via een zoekmachine is, kun je vragen op welke zoekterm ze zochten toen ze jouw website vonden. Dit is een zoekterm waarvan het zeker de moeite waard is om je website goed op te optimaliseren.

Doe een analyse

Vervolgens gebruik je deze zoektermen voor het doen van een analyse. Hiervoor kun je een handige tool gebruiken, zoals Google Zoekwoordplanner. Tijdens zo’n analyse bekijk je welke zoektermen een hoog zoekvolume hebben en check je ook hoe hoog de concurrentie op die zoektermen is. Zoektermen met een hoge concurrentie, kun je namelijk beter laten voor wat ze zijn.

Zoekwoordenonderzoek

Dit alles bij elkaar wordt ook wel een zoekwoordenonderzoek genoemd. Wil je weten hoe je precies een zoekwoordenonderzoek kunt doen en wat je met de uitslag van jouw analyses moet doen omtrent zoektermen? Volg dan mijn training: ‘Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?’.

Conclusie

Zoals je ziet, is het erg belangrijk om echt zoektermen te gebruiken die aansluiten bij wat jij te bieden hebt en waarop jouw doelgroep kan zoeken. Dit bedoel ik dus met relevante zoektermen. Je vindt relevante zoektermen door het doen van een gedegen zoekwoordenonderzoek. Heb je nog vragen of wil je graag de training Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek? volgen? Neem dan gerust contact met mij op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *