jenneke@contentgids.nl

Wat verandert er in 2020 aan SEO?

Wat veranderd er anno 2020 aan SEO?

SEO verandert continue. Echter zijn de meeste updates niet zo super groot dat we het elke week van de daken moeten schreeuwen. Toch zijn er qua SEO in 2020 wel noemenswaardige veranderingen gaande. Ben jij benieuwd naar wat er omtrent SEO in 2020 verandert? Lees dan snel verder, want in dit artikel vertel ik je wat de nieuwste SEO-trends zijn.

Groter is BETER

De grootste verandering van SEO is toch wel dat groter beter is. Go big or go home! past hier helemaal bij.

Google wilt haar gebruikers aan zoveel mogelijk waardevolle informatie helpen. En anno 2020 moeten we qua SEO dat ‘zoveel mogelijk’ echt heel erg letterlijk nemen. Waar je vroegah nog wegkwam met een webtekst van 300 woorden en later best wel lang met een webtekst van 500 á 600 woorden, is het nu toch wel noodzaak om webteksten van minstens 1.000 woorden te schrijven. Hoe langer de tekst is, hoe beter! Al is een té lange tekst (lees +3.000 woorden) nou weer iets too much.

Breid dus je bestaande content uit met nog meer woorden. Zorg er alleen wel voor dat je niet in de herhaling valt. Herhalingen maken je teksten namelijk kwalitatief slechter en Google houdt anno 2020 nog steeds van kwalitatief goede content. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken waarop je kunt letten om erachter te komen uit hoeveel woorden een bepaalde tekst op je website dient te bestaan. Hoe dat precies zit, leg ik je uit in mijn training Hoe schrijf je goede SEO-teksten?.

STOP met kromme zinnen!

Dit roepen SEO-Experts zoals ik zelf al een tijdje, maar veel mensen durfden het niet los te laten om kromme zinnen te maken. Ze maakten bijvoorbeeld een kromme zin om ervoor te zorgen dat de focus zoekterm zoveel mogelijk intact bleef. En SEO-tools zoals Yoast (die het gelijk als een minpunt zien als je wel een keertje je focus zoekterm niet letterlijk hetzelfde houdt in een tekst, maar af en toe een woord ergens anders in de zin neer zet) maakten het er ook niet makkelijk op om die kromme zinnen eens los te laten.

Let it gooooo!

Maar mensen: let it go! Anno 2020 is het echt niet meer nodig om continue in je tekst het focus zoekwoord altijd in precies dezelfde volgorde neer te zetten zoals als dat je erop gevonden wit worden. Dankzij de update BERT (nee niet die van Ernie) begrijpt Google nu nog beter dan vorig jaar de contextuele relaties tussen woorden. Daarnaast begrijpt Google nu ook nog beter de natuurlijke taal én, niet geheel onbelangrijk, geeft Google daar ook haar voorkeur aan. Je hoeft dus niet meer zinnen te maken als ”wij fotograferen kinderen bos’. In plaats daarvan kun je gerust een zin maken als: ‘wij fotograferen kinderen in een bos’. Je kunt er zelfs van maken: ‘wij fotograferen graag kinderen in een bos’. Google begrijpt wat je bedoelt én het leest ook nog eens veel lekkerder weg.

Google wilt gebruikers zoveel mogelijk in haar zoekmachine houden

Deze trend zagen we in 2019 al een beetje tevoorschijn komen, maar lijkt in 2020 nog meer door te groeien. Google wilt (zo goed als mogelijk) dat haar gebruikers direct in de zoekresultaten van Google het antwoord op hun vraag zullen zien. Om dat te kunnen doen, laat Google bovenaan de zoekresultaten de websites zien die volgens de zoekmachine het beste antwoord geven op dat wat de gebruiker intikt in de zoekbalk.

Een nadeel hiervan is dat dit de kans verkleint dat mensen daadwerkelijk op jouw website zullen klikken. Dit zullen ze alleen nog doen als ze het antwoord dat jij op hun vraag geeft interessant vinden en meer informatie over het vraagstuk willen hebben. Wees dus interessant voor de gebruikers van Google! Zorg ervoor dat ze wel op jouw website moeten klikken,. Ben je benieuwd naar hoe je dat kunt doen? Neem dan vooral even contact met mij op. Bij voldoende animo ben ik namelijk best bereid om er een SEO-sessie aan te besteden.

Lokaliteit wordt belangrijker

Nog een belangrijke SEO-trend voor 2020 is dat lokaliteit steeds belangrijker wordt. Bevind je je in Amersfoort wanneer je in Google ‘bakker’ tikt? Dan zal Google je bakkers in Amersfoort laten zien. In Amersfoort krijg je dan  andere zoekresultaten te zien dan iemand in Enschede, Breda of welke stad of dorp dan ook. Als je als ondernemer in 2020 SEO goed wilt doen, kun je je het beste focussen op de omgeving om je heen.

Lokale klanten bereiken

Wil jij graag lokale klanten bereiken? Zorg er dan voor dat jouw Google Mijn Bedrijf goed is ingericht en dat je op jouw website SEO-teksten hebt staan waarin je je focust op de dorpen en steden om je heen. Ben je bijvoorbeeld een bakker in Amersfoort? Dan is het helemaal geen gek idee om teksten te schrijven met focus zoektermen zoals ‘Verse broodjes Amersfoort’ of ‘De beste bakker van Amersfoort’ enzovoort. 

P.S. Deze zoektermen zijn slechts voorbeelden om je duidelijk te maken wat ik bedoel. Ik heb geen enkel zoekwoordenonderzoek gedaan waaruit is gebleken dat je je als bakker in Amersfoort het beste op deze zoektermen kunt focussen 😉

En verder?

En verder vloeien de SEO-trends van 2019 gewoon voort in 2020. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Voice Search, laten zien dat je betrouwbaar bent, het doen van goede linkbuilding en het schrijven van kwalitatief goede teksten. SEO in 2020 is wat dat betreft niet heel anders dan dat het was in 2019. Wil je graag meer weten over SEO of heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Neem dan gerust contact met mij op, want ik help je graag in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie.

1 reactie

  1. Interessante SEO ontwikkelingen voor 2020. Ben helemaal fan van de BERT update wat betreft de context van woorden, maar ben ook erg benieuwd naar hoe ver Google gaat met het laten zien van content in de zoekmachine om mensen daar te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *