jenneke@contentgids.nl

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Waarschijnlijk weet je het al wel: maar je kunt meer klanten krijgen als je goed gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Je kunt hiervoor zowel SEO als SEA gebruiken. Wat is eigenlijk het verschil tussen SEO en SEA? Kun je ze allebei tegelijk toepassen en hoe doe je dat dan? Dat leg ik je in dit artikel uit!

Wat is SEO?

SEO staat voor de Engelse term search engine optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. Om hoger te scoren in bijvoorbeeld Google, kun je jouw website zoekmachine vriendelijk maken. Dat doe je door hem zoekmachine te optimaliseren. Wanneer je een website zoekmachine optimaliseert, zorg je er eigenlijk met alles wat je op jouw website doet ervoor dat deze bij Google ‘in de smaak zal vallen’. Websites die in Google’s ogen waardevol zijn voor haar gebruikers en volgens Google ‘goede en betrouwbare’ websites zijn, beloont de zoekmachine met een hogere ranking in haar organische zoekresultaten.

Met organisch worden de zoekresultaten bedoeld waarin websites staan die niet voor hun plekje in de zoekresultaten hebben betaald, maar deze hebben gekregen omdat ze zoekmachine vriendelijk zijn/ aan de ‘ongeschreven regels’ van Google voldoen.

Wat is SEA?

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, naar het Nederlands vertaald zoekmachine adverteren. Dit betekent dus dat je in een zoekmachine advertenties plaatst. Die advertenties kosten geld. Je betaalt namelijk voor een advertentie als iemand er op klikt. Hoeveel je per klik betaalt, hangt af van de prijs die de klik op dat moment heeft. De prijs hangt weer af van een aantal factoren zoals de zoekvolume en de hoogte van de concurrentie op dat zoekwooordt

Google Ads

De bekendste en meest gebruikte manier om te adverteren is door middel van Google Ads (voorheen Google Adwords). Je kunt in Google Ads een campagne opzetten waarin je de zoekwoorden zet waarop je wilt adverteren. Als een gebruiker in Google 1 van die zoekwoorden in de zoekbalk van Google intikt, komt de pagina met zoekresultaten tevoorschijn. Op die pagina zal jouw advertentie dan in het advertentie-gedeelte van Google komen te staan. Dit is doorgaans boven, naast of onder de organische zoekresultaten.

Bijna niet van ‘echt’ te onderscheiden

Zo’n advertentie via Google Ads is een tekstadvertentie dat bijna net zo is opgemaakt als de organische zoekresultaten. Het enige verschil is dat gebruikers de advertentie kunnen herkennen doordat er in het groen ‘Adv.’ voor staat.

Wanneer je zoekwoorden hebt uitgekozen voor in jouw Ad Campagne, kun je kiezen naar welke pagina van jouw website elke advertentie in Google moet verwijzen. De meeste mensen kiezen ervoor om de advertentie door te laten linken naar een landingspagina.

Kun je SEO en SEA allebei tegelijk toepassen?

Jazeker! Je kunt bijvoorbeeld elk zoekwoord die je gebruikt voor jouw campagne laten doorverwijzen naar een landingspagina. De tekst op deze landingspagina kun je zoekmachine optimaliseren, zodat de advertentie een betere positie kan halen in het advertentie-gedeelte van Google.

Bovendien is alles wat je qua SEO doet, ook goed voor je SEA. Andersom is dat helaas niet het geval, maar het werkt elkaar ook niet tegen.

Meer weten over SEO of SEA?

Kort gezegd komt het erop neer dat je via SEO gratis en in de organische zoekresultaten van Google een mooie ranking probeert te halen, wat je via SEA doet door te betalen.

Wil je meer weten over SEO of SEA? Neem dan gerust contact met mij op, want ik vertel je er graag meer over!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *