jenneke@contentgids.nl

Wat is een SSL-certificaat en wat heeft het met SEO te maken?

Wat is een ssl-certificaat en wat heeft SEO ermee te maken?

Als je een eigen website hebt, heb je er vast weleens van gehoord: een SSL-certificaat. Wat is het precies en wat heeft het met SEO te maken? Dat leg ik je in dit artikel uit!

Wat is een SSL-certificaat?

SSL is de afkorting van Secure Sockets Layets, oftewel beveiligde lagen. Een SSL-certificaat is zorgt ervoor dat de gegevens die van jouw website naar de webbrowser wordt gestuurd, beveiligd zijn. Een SSL-certificaat koppelt een beveiligde sleutel aan de connectie van een website. Hierdoor kunnen de gegevens live worden bewaard en veilig worden ingevoerd, zonder dat een externe partij de gegevens kan onderscheppen.

Er zijn verschillende gradaties van SSL-certificaten. Elk SSL-certificaat geeft een even goed beveiligde SSL-verbinding. Het verschil tussen de certificaten zien ‘m in de toepassingen en weergaven ervan. Dit vind ikzelf een vrij technisch/ingewikkeld verhaal waarover je hier meer kunt lezen.

Heeft mijn website een SSL-certificaat?

Je kunt er heel eenvoudig achterkomen of jouw website al is voorzien van een SSL-certificaat. Dat kun je doen door naar jouw website te gaan. Heeft jouw website een SSL-certificaat? Dan begint de website meestal met https://. De s staat ervoor dat jouw website is beveiligd. Vaak is een beveiligde website ook te herkennen aan het slotje dat in het adresbalk links naast het webadres staat.

Is jouw website nog niet voorzien van een SSL-certificaat? Dan is het een goed idee om ervoor te zorgen dat jouw website er zo snel mogelijk 1 krijgt. Hieronder leg ik uit waarom dat zo is.

 

Je komt betrouwbaarder over op jouw bezoekers

Vooral dankzij de komst van de nieuwe privacywet, zijn mensen zich steeds meer bewust van hun privacy. Hierdoor letten mensen ook steeds meer op het internet goed op of ze wel op een veilige en betrouwbare website zijn. Door een SSL-certificaat te nemen, kom je dan ook een stuk betrouwbaarder over op je bezoekers.

Dat is erg belangrijk, want wanneer een bezoeker jouw website niet betrouwbaar vindt zal hij of zij de website al snel verlaten. Hierbij is de kans ook groot dat de bezoeker nooit meer op jouw website zal terugkeren, maar bijvoorbeeld kiest voor een concurrent dat wel betrouwbaar op hem of haar overkomt. Wil je dus zeker weten geen bezoekers en klanten mislopen? Zorg er dan voor dat jouw website is voorzien van een SSL-certificaat.

 

Wat heeft een SSL-certificiaat met SEO te maken?

Best wel veel. Google vindt het erg belangrijk dat zij in haar zoekresultaten alleen maar veilige en betrouwbare websites laat zien aan haar gebruikers. Sinds 2015 is het zelfs zo dat Google in haar zoekresultaten voorrang geeft aan websites die wel zijn voorzien van een SSL-certificaat dan websites die dat niet zijn. Wil je dus hoog scoren in de zoekresultaten van Google? Dan is het noodzakelijk dat jouw website is voorzien van een SSL-certificaat.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat Google het wel of niet hebben van een SSL-certificaat 1 van de belangrijkste factoren vindt bij het indexeren van een webpagina in haar zoekresultaten. Is jouw website anno 2019 niet voorzien van een SSL-certificaat? Dan kan Google je juist straffen met een lagere ranking in haar zoekresultaten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *