jenneke@contentgids.nl

6 redenen om Pinterest in te zetten voor jouw onderneming

6 redenen om direct met pinterest aan de slag te gaan

Het aantal Pinterest gebruikers is in Nederland het afgelopen jaar 18% meer gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat betekent dat er inmiddels ruim 3,5 miljoen Nederlands gebruikers zijn. Wat mensen nog niet weten, is dat Pinterest een zoekmachine is en geen sociale mediakanaal. Hierdoor weten veel ondernemers niet dat zij Pinterest kunnen gebruiken om hun online vindbaarheid te vergroten. Dat is zonde, want juist op Pinterest valt er veel winst te behalen. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel! Hierin geef ik je namelijk 6 redenen om voor jouw onderneming met Pinterest aan de slag te gaan.

 

1 Pinterest zorgt voor meer websitebezoekers

Het blijkt dat Pinterest voor enorm veel verkeer naar een website kan zorgen. Dat komt doordat je achter elke pin die je plaatst een linkje kunt plaatsen. Hoe vaak een pin ook gerepint wordt, dat linkje blijft in tact. Als je een pin interessant genoeg maakt om door te klikken (door bijvoorbeeld een pin te maken van een blogartikel en de mensen naar je website te laten gaan om het hele artikel te lezen), is de kans enorm groot dat je dankzij Pinterest meer bezoekers op jouw website krijgt.

 

2 Pinterest is door nog niet veel bedrijven ontdekt

Waar ontzettend veel bedrijven al de kracht kennen van Google, kennen ook veel bedrijven deze kracht nog niet. Bovendien kun je al in Google terechtkomen, als je zelf vrij weinig tot niets aan SEO doet. Al is het maar in de lagere rankings van de zoekresultaten.

 

3 Online zichtbaarheid vergroten is in Pinterest makkelijker dan in Google

Bij Google is de kans groot dat een webpagina wordt geïndexeerd. Hier hoef je zelf in eerste instantie niets voor te doen. De kans dat je dan een hoge ranking krijgt is vrij laag, maar je pagina wordt in ieder geval in de zoekresultaten van Google gezet. Hierdoor ga je dus de in Google de concurrentie aan met enorm veel andere bedrijven in jouw branche. 

Op Pinterest is de markt veel minder verzadigd dan in Google. Dat komt doordat een bedrijf zich echt moet aanmelden op Pinterest én vervolgens ook actief moet zijn om de online zichtbaarheid te vergroten. Echter is het vrij eenvoudig om dit te doen. Je kunt op Pinterest namelijk pins 2 weken van tevoren inplannen. Wanneer je een paar uurtjes per week besteed aan het maken en inplannen van pins, ben je al een heel eind. Op Pinterest is het dus veel eenvoudiger om jouw online zichtbaarheid te vergroten dan in Google.

 

4 Veel Pinterest gebruikers zijn kopers

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Pinterest gebruikers niet alleen op Pinterest zijn voor inspiratie, maar daarnaast ook best wel snel bereid zijn om via Pinterest iets te kopen. Laat jij bijvoorbeeld een leuke DIY zien? Dan is de kans groot dat de gebruikers van Pinterest zó erg zin krijgen om jouw DIY uit te proberen, dat ze bereidt zijn om direct de materialen aan te schaffen die ze ervoor nodig hebben. Het is dan ook niet voor niets dat je op Pinterest ziet dat veel (vooral nog buitenlandse) bloggers vanaf Pinterest doorverwijzen naar hun DIY op de website en direct onderaan de DIY de mogelijkheid bieden om de benodigdheden ervoor te kopen. Slimme marketing noemen we dat!

 

5 Pinterest is eenvoudig in gebruik

Een groot voordeel van Pinterest is dat het platform vrij eenvoudig te gebruiken is. Natuurlijk moet je in het begin wel even goed kijken waar je alles kunt vinden. Heb je de zoekmachine eenmaal door, dan is het heel eenvoudig om er mee aan de slag te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is regelmatig pins online plaatsen, voor jouw doelgroep relevante borden aan te maken en deze te vullen met jouw eigen pins en die van anderen. Oh, en wil je snel meer volgers krijgen? Dan helpt het oude, vertrouwde andere mensen volgen in ruil voor een volg terug enorm. 

 

6 Dankzij Pinterest weet je waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is

Ja, het is mogelijk om te achterhalen waar jouw doelgroep in zoekt op Google. Dat doe je namelijk door een zoekwoordenonderzoek te doen. Echter is het op Pinterest een stuk eenvoudiger (en leuker!) om te achterhalen waar jouw doelgroep in is geïnteresseerd. Dat doe je namelijk door jouw doelgroep te volgen en hun borden te bekijken. Heb je bijvoorbeeld een webshop waarin je spulletjes voor in het interieur verkoopt? Dan kun je op Pinterest prima zien welke soort pins over interieur jouw doelgroep verzameld en wat populaire pins omtrent interieur op Pinterest zijn. Wordt er bijvoorbeeld een bepaalde stijl veel gepind op Pinterest, maar verkoop jij nog niets in deze stijl? Dan kan het dus erg slim zijn om dat toch eens te gaan doen.

Zoals je ziet, is het een erg goed idee om als ondernemer erover na te denken om serieus met Pinterest aan de slag te gaan. Wil je weten hoe je dat het beste kunt doen? Neem dan gerust contact met mij op, want ik help je hier graag mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *