jenneke@contentgids.nl

5 factoren die de ranking van jouw website bepalen

5 factoren die de ranking van jouw website bepalen

Wie mij volgt op Instagram, heeft het mij al vaker horen zeggen: bij SEO zit je nergens aan vast. Je kunt in principe direct beginnen met het zoekmachine optimaliseren van jouw website. Je hebt hiervoor per definitie namelijk geen budget of hulp van een professional bij nodig.

Zoekmachine optimalisatie goed toepassen

Natuurlijk zitten hier wel een aantal haken en ogen aan. Om er zeker van te zijn dat je zoekmachine optimalisatie goed zult toepassen, is het natuurlijk wel verstandig dat je je over dit onderwerp inleest. Echter staan er veel tegensprekende E-books, video’s en blogartikelen over SEO online. Hierdoor kun je je genoodzaakt voelen om toch de hulp van een SEO-Expert in te schakelen. Zo kun je bijvoorbeeld mij vragen om de zoekmachine optimalisatie van jouw website in orde te maken en te houden. SEO is namelijk wel iets dat altijd bijgehouden moet worden. Echter bied ik je ook de mogelijkheid om bij mij een SEO-training te volgen, zodat je zelf jouw website kunt zoekmachine optimaliseren. Hierdoor zit je dus maar even aan een SEO-Expert vast, doe je 1 keer een kleine investering en weet je voor altijd goed hoe je jouw website kunt zoekmachine optimaliseren.

Anders dan SEA is SEO gratis

Het blijft een feit dat bovenstaande mogelijkheden geheel vrijblijvend zijn, je hoeft het niet te doen. Zoekmachine optimalisatie zelf is gratis. Anders dan bij SEA, hoef je bij zoekmachine optimalisatie namelijk niet te adverteren en per klik op een advertentie te betalen.

Houd rekening met de voorkeuren van Google

Al jarenlang is Google in Nederland de grootste zoekmachine. Daarom is het belangrijk dat je bij het toepassen van zoekmachine optimalisatie, rekening houdt met de voorkeuren van Google. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je geen mooie resultaten zult boeken. Dat is natuurlijk zonde van je tijd en energie.

Al hoewel Google nooit duidelijk naar buiten heeft gebracht dat zij bepaalde voorkeuren heeft voor bepaalde websites of webteksten, is er door de jaren heen zeker wel gebleken dat er een aantal factoren zijn waarnaar Google kijkt bij het ranken van een webpagina in haar zoekresultaten. Voldoet jouw webpagina goed aan de voorkeuren van Google? Dan zal de zoekmachine deze pagina belonen met een hogere, en misschien zelfs wel de hoogste positie, in haar organische zoekresultaten.

Met welke factoren moet je rekening houden bij zoekmachine optimalisatie?

Wil jij graag jouw website zo goed mogelijk optimaliseren voor Google? Houd dan rekening met de volgende factoren.

1: De gebruikers van Google

Alles wat Google doet, doet de zoekmachine om haar gebruikers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het is heel belangrijk om hiermee rekening te houden bij het zoekmachine optimaliseren van jouw website. Je optimaliseert jouw website niet voor de zoekmachine, maar voor de gebruikers ervan. Zorg er daarom voor dat jouw website gebruiksvriendelijk is én informatie bevat waarop gebruikers van Google zouden kunnen zoeken. Hierbij is het ook belangrijk om er rekening mee te houden dat steeds meer gebruikers van Google via een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet zoeken. Zorg er daarom voor dat jouw website ook op mobiele apparaten goed te gebruiken is.

2: Relevantie

Deze factor sluit goed aan bij bovenstaande factor. Logischerwijs wilt Google natuurlijk alleen websites aan haar gebruikers laten zien waar haar gebruikers ook echt wat aan zullen hebben. De gebruikers van Google zoeken in de zoekmachine, omdat ze antwoord willen op een vraag dat ze hebben of een oplossing willen voor een probleem. Zorg er daarom voor dat jij de antwoorden en oplossingen biedt, waar gebruikers van Google behoefte aan hebben. Onthoud hierbij wel, dat je alleen oplossingen en antwoorden biedt aan gebruikers waarvan het ook voor jou relevant is dat zij op jouw website terecht zullen komen. Aan gebruikers die niet geinteresseerd zullen zijn in jouw producten- en/of dienstenaanbod, heb jij niets. De gebruikers van Google waaraan jij antwoorden en oplossingen zult gaan aanbieden, zijn dus de gebruikers die onder jouw doelgroep vallen. Zorg er daarom voor dat je er achter komt waar jou doelgroep in Google naar op zoek is (door bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek te doen), zodat je vervolgens die informatie kunt gaan aanbieden op jouw website.

3: Activiteit en actualiteit

Google vindt het erg belangrijk dat een website actief is. Bovendien wilt de zoekmachine zo actueel mogelijke webpagina’s in haar zoekresultaten laten zien. Post dus regelmatig iets op jouw website (dit kan een nieuwtje of blogartikel zijn) en vul verouderde blogartikelen aan met nieuwe informatie.

4: Een technisch goede, SEO-vriendelijke website

Om goed in de smaak te vallen bij Google, moet jouw website technisch goed in elkaar zitten. De website moet niet alleen goed op mobiele apparaten te gebruiken zijn, maar alle pagina’s moeten ook snel laden en de code moet zo schoon mogelijk zijn. Laat je jouw website door iemand bouwen? Dat is mooi, want de meeste websitebouwers zorgen er tegenwoordig wel voor dat jouw website technisch goed in elkaar zit en SEO-vriendelijk is.

5: Kom betrouwbaar over

Google vindt het erg belangrijk om alleen betrouwbare en veilige websites in haar zoekresultaten te laten zien. Zorg er daarom voor dat je een goed linkprofiel hebt, jouw website voorziet van een SSL-certificaat en je duidelijk op jouw website laat zien wie je bent. Websites waarvan niet duidelijk te zien is wie erachter zit, vind niet alleen Google maar ook een bezoeker maar vaag. Bezoekers kunnen erdoor zelf argwaan krijgen en nooit meer op jouw website terugkeren.

Meer weten?

Wanneer je tijdens het zoekmachine optimaliseren van jouw website met deze 5 factoren rekening houdt, kom je al een heel eind. Wil je weten hoe je dit precies kunt doen? Volg dan mijn SEO-training Wat is SEO?, want tijdens deze training leg ik het je haarfijn uit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *