jenneke@contentgids.nl

Hoe kun je Pinterest strategisch inzetten?

Hoe kun je Pinterest strategisch inzetten?

In een vorig artikel gaf ik al 6 redenen om direct met Pinterest aan de slag te gaan. Maar hoe kun je als ondernemer Pinterest strategisch inzetten? Dat leg ik je in dit artikel uit!

Waarom zitten mensen op Pinterest?

Om te kunnen begrijpen hoe je Pinterest strategisch kunt inzetten, is het eerst belangrijk om te weten waarom mensen eigenlijk op Pinterest zitten. Mensen zitten vooral op Pinterest om geïnspireerd te raken. Pinterest is een zoekmachine waar gezocht wordt op afbeeldingen, ook wel pins genoemd. Deze zoekmachine is dus helemaal gericht op visuals. De sterkste visual is een pin waarop een idee te zien is. Mensen zijn op Pinterest namelijk op zoek naar inspiratie, dus naar ideeën. Ze zoeken tussen de vele pins naar een idee dat hen bevalt, om deze vervolgens op te slaan in 1 van hun Pinterestborden. Zo zijn er ontzettend veel gebruikers op Pinterest die aan de hand van pins hele collages en moodboards maken.

Welke ondernemingen kunnen Pinterest strategisch inzetten?

Denk je dat Pinterest een plek is waar je alleen maar terechtkunt voor DIY’s en how to’s? Dan heb je het goed mis! Nog steeds is Pinterest een perfect medium voor deze 2 dingen, maar inmiddels zijn er over veel meer onderwerpen pins te vinden.

Begeef je je als ondernemer in een branche die steengoede visuals kan laten zien? Dan is Pinterest een perfect medium voor jou! Denk hierbij bijvoorbeeld aan de food branche, autobranche, online marketing branche, fashion branche, interieur styling, detailhandel enzovoorts. Uiteraard is Pinterest ook perfect in te zetten door creatievelingen zoals fotografen, grafische ontwerpers en bloggers.

Hoe kun je Pinterest strategisch inzetten?

Er zijn een aantal manieren waarop je Pinterest strategisch kunt inzetten. Ik benoem ze hieronder. Bij elke manier komt het erop neer dat je een sterke pin maakt die de aandacht trekt van de gebruikers van Pinterest. Dat kun je doen door krachtige, scherpe beelden te gebruiken. Vervolgens laat je de pin doorlinken naar een pagina op jouw website.

Door pins van blogartikelen te plaatsen

Schrijf jij regelmatig een blogartikel of ben je zelfs een blogger? Maak dan pins van de onderwerpen van jouw blogartikelen en deel deze op Pinterest! Hierdoor kun je namelijk veel meer bezoekers op jouw website krijgen. Dat komt doordat het vanuit Pinterest vrij eenvoudig is om direct naar het bijbehorende blogartikel door te klikken. Wanneer mensen je pin voor zich hebben, is het namelijk daadwerkelijk maar 1 klik om naar het daadwerkelijke artikel te gaan. 1 klik!

Infographics zijn favoriet!

Ben je in de gelegenheid om dat wat je in jouw blogartikel vertelt, ook te visualiseren in een infographic? Doe dit dan vooral en deel de infographic als Pin op jouw Pinterest-account. Laat die Pin weer doorverwijzen naar het blogartikel op jouw website.

Door pins naar freebies te plaatsen

Wie houdt er nou niet van gratis dingen? Heb jij een aantal freebies? Dan is het meer dan de moeite waard om hier prachtige pins over te maken en deze allemaal samen in 1 bord te zetten. Je kunt ervoor kiezen om de pin zelf een freebie te laten zijn en deze vervolgens naar jouw eigen website te laten linken. Je kunt er ook voor kiezen om een pin te gebruiken om aandacht voor jouw freebie te krijgen. Zet dan onder de pin het linkje naar de freebie op jouw website toe, zodat mensen wel vrij snel bij jouw freebie terecht kunnen komen.

Door pins van producten te plaatsen (voor webshops)

Verkoop je producten? Dan heb ik goed nieuws voor je! Op Pinterest kun je namelijk prima pins van producten plaatsen. Een voorwaarde hiervan is alleen wel dat het niet de standaard productfoto’s met een witte achtergrond zijn. Nee, het moeten sfeerfoto’s van jouw producten zijn en het liefst ook nog eens zonder mensen erbij op.

Verkoop je bijvoorbeeld accessoires voor in het interieur, zoals bijvoorbeeld een vaas? Koop een bosje verse bloemen en zet deze in de vaas neer. Zet de vaas vervolgens op een mooi plekje in huis of op kantoor, maak wat mooie plaatjes en je hebt je sfeerfoto’s voor op Pinterest!

Wanneer je deze sfeerfoto’s als pin plaatst, kun je de productpagina van die vaas erachter zetten. Als mensen dan op jou pin klikken, komen ze direct op de plek van jouw website terecht waar ze de vaas kunnen bestellen. Handig!

Ik vind het leuk, dus ik koop het!

Mensen converteren via Pinterest sneller dan op sociale media. Dat komt omdat het in deze zoekmachine vrij eenvoudig is om door te klikken naar het daadwerkelijke product. De gebruikers van Pinterest hoeven dus vrij weinig stappen te doorlopen om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Hoe minder stappen er zijn, hoe groter de kans dat mensen daadwerkelijk tot aankoop overgaan.

Ready, steady go!

Er zijn dus best wel een aantal manieren om Pinterest strategisch in te zetten voor jouw onderneming. Wil jij graag voor jouw bedrijf met Pinterest aan de slag, maar loop je nog tegen een aantal dingen aan? Stuur me dan gerust een bericht via jenneke@contentgids.nl, want ik help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *